Google Tag Manger – z czego się składa

Zbieranie informacji o ruchu na stronie i zachowaniach użytkowników jest możliwe dzięki kodom śledzenia. Zarządzanie nimi umożliwia darmowe narzędzie od Google, czyli Google Tag Manager. Żeby móc z niego skorzystać, należy poznać kilka podstawowych pojęć.

Podstawowa przestrzeń do pracy to kontener. Zazwyczaj korzysta się z jednego kontenera na jedną stronę internetową, ale w przypadku wielu subdomen warto rozważyć dla nich osobne kontenery. Z kolei fragmenty kodu, które zbierają dane to tagi. W miejsce ręcznego modyfikowania kodu strony, Google Tag Manager pozwala wprowadzać tagi przez interfejs użytkownika. Pozwala łatwo je dodawać lub wyłączać. Narzędzie Google oferuje wiele natywnych tagów oraz możliwość stworzenia własnych.

Tagi mogą uruchamiać się na kilka sposobów: przy ładowaniu strony, w reakcji na zachowanie użytkownika lub będą włączać się zawsze. Reguły pozwalają zdefiniować zdarzenie, które uruchomi lub wyłączy tag. Takim zdarzeniem może być przesłanie formularza, włączenie filmu na stronie albo kliknięcie określonego przycisku przez użytkownika strony. 

Kolejnym ważnym elementem są zmienne. Mogą być wykorzystane w regułach lub w tagach.  W regułach służą do ustalenia warunku, który musi zostać spełniony, żeby reguła się uruchomiła. Z kolei w tagach odpowiadają one za przesyłanie informacji dynamicznych (takich jak kwota transakcji albo identyfikator produktu). Przykładowe zmienne to na przykład czas spędzony na danej podstronie lub głębokość scrollowania.

Znajomość Google Tag Managera ułatwia pracę webmasterów i analityków. Punktem wyjścia są przedstawione wyżej podstawy. Jednak ilość opcji oferowanych przez to narzędzie wymaga głębszego zapoznania się z jego możliwościami.